3. Skolan.

Jag älskar skolan. Jag älskar det jag håller på med och jag älskar det faktum att jag varje dag utvecklas och blir bättre. För er som inte redan vet det så gick jag första året av gymnasiet på en annan skola och läste en annan linje än vad jag gör nu. Jag var helt övertygad om att jag valt rätt, fram tills första veckan i tvåan. Då blev det för mycket och jag bestämde mig för att göra något åt det så fort som möjligt. Det tog mig alltså ett helt år innan jag visste vad jag ville göra, och trots att jag varit tvungen att gå ett år extra har jag inte ångrat mig en enda sekund. Imorgon börjar jag tredje, och sista, året på floristlinjen och jag ser fram emot det obeskrivligt mycket! Nu har man alla tekniker och kunskaper i bakhuvudet och kan fokusera på att utecklas på ett mer floristiskt plan. Varje år hålls en floristtävling i en utav Lisebergs lokaler och i år funderar jag starkt på att delta, mest för att veta vad domarna säger och för att kunna bära med sig den konstruktiva kritiken i fortsättningen. Jag tror det kan vara nyttigt! 
 
Om ni undrar vad vi håller på med i skolan så är det lite av varje. Folk frågar mig om det verkligen är nödvändigt att gå en treårig utbildning för att lära sig binda buketter och då brukar jag skratta till sådär hysteriskt eftersom jag inte vet vart de fått det intrycket eller den informationen ifrån. En florist jobbar med flera olika områden och gör allt ifrån dekorationer, kransar, planteringar, arrangemang, buketter till mer annorlunda saker så som hårsmycken eller klädesplagg. Det är alltså väldigt varierat - precis som vår utbildning. Vi jobbar med många olika områden och har vi exempelvis fokuserat på en speciell bukett ett tag kanske vi kör några omgångar med kransar efter det. Personligen hinner jag nästan aldrig tröttna på det vi gör eftersom vi max gör det 2-3 gånger innan vi byter. Om du är intresserad av att skapa och vara kreativ kan florist absolut vara ett alternativt yrke för dig i framtiden. Här får man chans att jobba med händerna fem dagar i veckan och skapa finare saker än vad man trodde var möjligt. Det känns även som att lärarna på hantverkslinjerna är mer engagerade och de gör verkligen allt för att du ska lyckas och utvecklas så mycket som möjligt. Nedan ser du några bilder på olika arbeten vi gjort, har du några frågor är det bara att slänga in en kommentar. 
 
 
 

Kommentera här: